Addit verkort time-to-market

20/04/2020
  • Gebruikers Nieuws
  • in de magazines

Parallel engineering en slimme IT-systemen verkorten de time-to-market.

Addit investeerde in de afgelopen 3 jaar fors in zulke nieuwe IT tools. Na een gedegen onderzoek kochten ze het systeem PRO.FILE van PLM Xpert. Dit is een PDM (product data management) systeem waarin alle technische informatie per klant en per product compact en helder is opgeslagen. Het duurde 2 jaar voordat alle technische informatie van alle producten was ingevoerd en de medewerkers intensief getraind waren in het gebruik. Alle wijzigingen die worden gemaakt worden direct gedocumenteerd.
Van alle projecten is er te allen tijde up to date transparante informatie beschikbaar. Of zoals Peter Kerstjens het verwoordt: ‘Voorheen zat de kennis over een project voor een deel in tientallen ordners van een engineer en voor een deel in zijn hoofd. Nu zit alle kennis in het systeem en is voor alle betrokkenen direct toegankelijk.’

"Alle kennis direct toegankelijk voor iedereen"

Om al deze complexe zaken voor veel verschillende klanten in de diverse life cycle stadia in veel verschillende segmenten goed te managen, heb je een goede IT infrastructuur nodig. Met moderne tools, die je mensen in staat stellen te voldoen aan de toenemende druk om steeds sneller te leveren en steeds sneller informatie uit te wisselen.

Altijd de meest recente productinfo
In een tweede fase werd ook een nieuw ERP systeem geïmplementeerd. Addit koos voor Ridder IQ, omdat dit goed aansluit op de PRO.FILE PLM software. ‘Het was voor ons heel belangrijk dat wij alle technische data uit PDM geautomatiseerd kunnen transformeren naar het ERP systeem’, vertelt Kerstjens.
‘Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in een apart shopfloor systeem. Hiermee kunnen we alle productinfo gedigitaliseerd aanbieden aan onze medewerkers op de productievloer. Soms gaat dat via pc’s die aan machines vastzitten, maar we hebben ook 24 mobiele werkstations die overal in de fabriek kunnen worden neergezet. Op deze wijze beschikken onze medewerkers altijd over de meest recente technische documentatie. Ze kunnen gemakkelijk data terugvinden, instructies ophalen, video’s terugkijken of communiceren met engineers om verbeteringen door te geven.
Ordermappen met allerlei tekeningen of dikke documenten met assemblage instructies: het behoort gelukkig allemaal tot het verleden.’ Nu de kinderziektes eruit zijn gaat Addit in 2020 volgende stappen nemen om de IT systemen verder te optimaliseren.
‘Nu gaan we de echte winst pakken’, verzekert Kerstjens. ‘Eerst hebben we onze medewerkers aangehaakt, dit jaar gaan we de toeleveranciers aan onze digitale processen koppelen. Je ziet vaak
dat bedrijven na een implementatie maar zo’n 30% van de potentie van het systeem
benutten. Dat gaat bij ons echt niet gebeuren!’

bron: regioinbedrijf.nl

Heeft u vragen, wilt u advies of meer informatie?

Neem contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.

Met onze succesvolle aanpak zorgen wij voor het optimale rendement van Perspectix bij haar klanten. Met meer dan 10.000 gebruikers behoort Perspectix tot één van de meest toonaangevende leveranciers op het gebied van 3D-configuratoren.

Contact